Cenu Nejlepší podnikatelský příběh roku 2021 získala nanotechnologická firma nanoSPACE

Autor: Jiří Kůs

20.3.2022

Česká republika se již mnoho let řadí ke světové špičce v aplikaci nanotechnologií v průmyslu a spotřebním zboží. Důkazem toho je i rodinná firma nanoSPACE, která se za zabývá výrobou produktů z nanovlákenných membrán vhodných pro alergiky a astmatiky. Na trhu působí od roku 2012 a stala se prvním výrobcem na světě v oblasti protiroztočových povlaků, přikrývek a polštářů s nanovlákennou membránou, která zabraňuje proniknutí roztoče do výplně produktů, zároveň saje pot, je prodyšná a komfortní. V roce 2016 představili v nanoSPACE také protiroztočové povlečení a přikrývky z nanobavlny, čímž dokázali spojit funkčnost materiálu s kvalitním bavlněným saténem. Mají i vlastní kolekci udržitelné módy, a kromě produktů s nanomembránou nebo nanočásticemi prodávají doplňky stravy s unikátní rozpustností aktivních látek nebo ekologická prací vajíčka.

Za domažlickým nanoSPACE stojí zakladatel firmy Jiří Kůs společně se svou dcerou a provozní ředitelkou Lucií Konečnou. NanoSPACE je zakládajícím členem Asociace nanotechnologického průmyslu ČR a součástí edukačního projektu „Česko je nano“. Aktivně se účastní popularizačních projektů zaměřených na nanotechnologie a velkou část financí věnuje na edukaci veřejnosti v oblasti českých nanovlákenných produktů.

Jen málo firem zasáhla pandemie tolik, jako právě nanoSPACE. Během krize využili své dlouholeté zkušenosti a začali s velkovýrobou nanovlákenných roušek a antivirových šátků. Z pár desítek objednávek denně se dostali na deset za minutu a na poslední chvíli se tak vyhnuli odprodání části firmy investorům. V roce 2020 vyrostli v nanoSPACE o neuvěřitelných 4 000 %. To jim umožnilo soustředit se ještě více na ekologii a udržitelnost, která prostupuje podnikání i život Jiřího a Lucie na všech úrovních. V nanoSPACE totiž vyvíjí produkty, které pomáhají nejen zlepšovat kvalitu života lidí, ale zároveň jsou šetrné k přírodě. To je vidět i na jejich obalových materiálech, které jsou maximálně udržitelné.

Jako ryze technologická firma mají veškeré procesy maximálně digitalizované a automatizované s prvky umělé inteligence a pokročilých algoritmů. Jejich e-shop je propojený s externím skladem i účetnictvím. Aktuálně pracují na zalistování výrobků na Amazonu, kde spustili vlastní nanoSPACE Store. Soustředí se na expanzi na Slovensko a do Německa, a do pěti let plánují prodávat v celé Evropské unii.

Jiří a Lucie vždy snili o vlastním vývoji, který nově zastřešuje dceřiná firma nanoSPACE Technology. Dle jejich slov je pro ně největším hnacím motorem tvůrčí proces, nikoliv miliony na účtu. A péče, se kterou k podnikání přistupují, tomu odpovídá. Do budoucna se chtějí ještě více zaměřit na environmentální aspekt podnikání a zabývat se například biodegradovatelnou nanomembránou. Dlouhodobá vize nanoSPACE je stát se globálním hráčem na trhu s nanotechnologickými výrobky za dodržení lokální a ekologické výroby.

EY Podnikatel roku 2021

Zdroj: TZ EY Podnikatel roku 2021 – Nejlepší podnikatelský příběh

Češi na výstavě nano tech 2024 v Tokiu

Češi na výstavě nano tech 2024 v Tokiu

Termín nanotechnologie poprvé použil profesor Norio Taniguchi z Tokijské vědecké univerzity na setkání Japonské společnosti pro přesné strojírenství v roce 1974. V současnosti je Japonsko klíčovým hráčem na globální scéně nanotechnologií a pořádá každoročně v Tokiu...

Autoplachta, která čistí vzduch

Autoplachta, která čistí vzduch

Autoplachta vyrobená ve spolupráci s týmem TYPE1/TAXI absorbuje znečišťující látky z okolního prostředí a rozkládá je. Města po celém světě používají nátěry z oxidu titaničitého pro jejich schopnost odstraňovat znečištění z ovzduší. Tyto nátěry se obvykle nanášejí na...

Dále by vás mohlo zajímat

0 komentáøù

cs_CZČeština